.

2012-01-19
00:23:11

Kort inledning, vad är Aspergers Syndrom?
I går natt föddes tanken att starta en Aspie-blogg. Om div saker som diagnosen medför, om regler och lagar ang oss med Autismspektrastörning, FK, LSS, hab osv, om saker som "normala" kanske inte förstår, på vilka vis jag inte förstår "normala" osv. Men en blogg som inte bara raddar upp medicinska fakta, utan handlar om mig, mina tankar, mina åsikter, allt det andra som inte har direkt med min diagnos att göra, men som kanske färgas av den.

Jag frågade lite bekanta, halv-bekanta och främlingar på nätet om just DOM skulle vara intresserad av en sådan blogg och fick mestandels jakande svar.
Så här är den nu!

Detta första inlägg tänkte jag använda till att reda ut begreppen för er som kanske inte har så stor koll på vad Aspergers syndrom är. Det är "Autism light" kan man säga. Vi tänker och ser på världen på ett lite annorlunda vis än icke-autistiska helt enkelt.

Förhoppningen jag har med denna blogg är att riva några murar och bygga några broar mellan "oss" och "dom".

Några kännetecken och kriterier följer, dom med fet stil är sådana som passar in på mig. För alla Aspies/Autister är inte precis samma skrot och korn, lika lite som alla män, kvinnor, barn, svarta, vita, kristna eller judar är precis samma skrot och korn.

Kognitiva svårigheter:

  • Begränsad förmåga att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation.
  • Begränsad förmåga till ömsesidig dialog, vilket kan beskrivas som svårigheter att förstå det outtalade och att läsa mellan raderna.
  • Svårt med planering och organisering av tillvaron (behov av rutiner). Kan gälla mat, tider, att besök måste vara väl inplanerat, att det inte bara ringer på dörren.
  • Begränsade eller enformiga intressen.
  • Fixeringar och låsningar i beteendet.
  • Konkret tänkande; uppfattar saker bokstavligt.
  • Problem med tidsuppfattning.

Styrkor:

  • Starkt intresse för hur saker och ting fungerar och samverkar
  • Bra tålamod för specialområdena
  • Informationsinsamling
  • Mycket plikttrogna (på jobbet) och ärliga
  • Starkt logiskt tänkande
  • Mönsteridentifiering
  • Problemlösning
  • Målmedvetenhet och envishet

Övrigt:

  • Intensitet i sysselsättningar över vad som ofta uppfattas som normalt
  • Många med AS samlar på allt möjligt och kan ha svårt att göra sig av med saker


  1. Stora svårigheter ifråga om ömsesidig social interaktion:
    a) oförmåga till kontakt med jämnåriga
    b) likgiltighet ifråga om kontakt med jämnåriga
    c) oförmåga att uppfatta sociala umgängessignaler
    d) socialt och emotionellt opassande beteende

  2. Monomana, snäva intressen:
    a) som utesluter alla andra sysselsättningar
    b) som stereotypt upprepas
    c) med inlärda fakta utan djupare mening

  3. Tvingande behov att införa rutiner och intressen:
    a) som påverkar den egna personens hela tillvaro
    b) som påtvingas andra människor

  4. Tal och språkproblem:
    a) sen talutveckling
    b) ytligt sett perfekt expressivt språk
    c) formellt pedantiskt språk
    d) egendomlig röstmelodi; rösten entonig, gäll eller på annat sätt avvikande
    e) bristande språkförståelse inklusive missförstånd ifråga om ordens bokstavliga/underförstådda innebörd

  5. Problem ifråga om icke-verbal kommunikation:
    a) begränsad användning av gester
    b) klumpigt, tafatt kroppsspråk
    c) mimikfattigdom
    d) avvikande ansiktsuttryck
    e) egendomlig, stel blick

  6. Motorisk klumpighet
    dåligt resultat vid neurologisk undersökning

Det finns en mkt bra sida där ni kan läsa er till mer: http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/aspergers_syndrom/

Detta var lite kort om själva diagnosen.
I kommande inlägg kommer min historia, att leva i 29 år utan att veta varför jag inte var som alla andra och allt det ledde till.

Så nu hälsar jag er varmt välkommna till min Aspie-blogg!


Följ mig på bloglovin! http://www.bloglovin.com/blog/3396653/thinas-aspie-blogg?claim=buuzeegtxpn


Kommentar:
#1: Clarre

Keep it up!

Hoppas det blir aktivt!

2012-01-19 @ 02:58:03
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: