.

2012-07-10
08:48:12

Känner du för att knulla lite i sommar?
BLI BÖG!
 
 
 Nu är det sommar, och snart drar Pride igång igen. Det är ju trevligt. Men måste säga att jag är skeptisk ang kampanjen för Pride i år.
Gjorde ett litet collage så ni kan se själva.
 

En sida som ni kan nå genom att klicka här (öppnas i nytt fönster) med uppmaningen bli bög, bi, queer, homo, trans eller flata. Lägg även märke till att vi kvinnor hamnade på sista plats, tom efter trans som normalt är den mest utmobbade gruppen inom våran grupp (för om ni tror att det inte mobbas i världen av icke-heteron hade ni fel)

 

Jag har funderat mkt över denna kampanj. Är det någon sorts ironi som gått mig förbi? Eller är det bara korkat och på gränsen till homofobiskt? Vissa av argumenten är väldigt stereotypa. Jag tog inte med dom med riktigt grova sexuella anspelningar i mitt collage här ovan, men om en heterosexuell person som vi kan kalla Oskar inte känner någon som inte är hetero (det gör han garanterat, utan att veta om det) så kan Oskar få sina förutfattade meningar om att alla icke-hetero knullar runt hejvillt och säkert inte skulle dra sig för att våldta en stackars heterosexuell person, kanske Oskar själv, eller varför inte Oskars 12-årige son.

 

Vissa av argumenten är ganska roliga, men andra får mig bara att sucka och tänka att Pride-gruppen gör oss alla en björntjänst med denna sida.

Huvudtemat; att bli hbtq är även det helt fel. Det får mig att tänka tillbaka på en tid jag tack och lov aldrig upplevt, i Sverige på 60talet då homosexualitet ännu sågs som en sjukdom. Gå tillbaka ytterligare några år och vi som utförde homosexuella handlingar var dessutom kriminella.

Det har varit en lång och kämpig väg att bli så pass accepterade dom vi nu är, men denna kampanj känns som den strävar bakåt, till tron att sexualitet är ett medvetet val, något så oemotståndligt dekadent att vi kan få vem som helst att hoppa på bara vi lockar lite.

 

Det finns även många homosexuella som ser paraden i slutet på Pride som ett spektakel som bara spär på folks förutfattade meningar. Detta håller jag dock inte med om. Visst, att gå naken i paraden kanske är att ta i lite i överkant, det kan jag hålla med om, men det är ändå en typ av folkfest. Tänk Karnevalen i Rio eller Mardi Gras. Pride är väl det närmsta Sverige kommer dessa folkfester. Dom arrangeras av väldigt olika orsaker, men ändå.

 

Nåja, jag avslutar med videon från collaget ovan. Sorry alla belibers (är det så ni kallar er?) men det er hjälte gjort är inget annat än att sno sin look från flator över hela världen.

 
 
 
Taggar: justin bieber, pride;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: