.

2013-10-05
19:10:00

Kan föroreningar i vattnet ligga bakom?
Vill börja med att be om ursäkt för att detta inlägg dröjt, vet att jag lovade att det skulle komma upp för väldigt länge sedan. Men ja, man skulle ju kunna säga att jag fått småbarn i huset (dock inte mänskliga barn, men likförbannat småbarn) så jag har fullt upp både fysikt och psykiskt. Min gamle bonskisse Groucho är inte helt nöjd med konkurensen nämligen.
Dessutom är jag en sådan som måste ha inspiration för att skriva, och den har trytit något på senaste tiden, har läst mer än jag själv skrivit.
Men nog om detta!
 
Det är nämligen så förstår ni, kära vänner och goda grannar, att jag för en tid sedan hamnade framför ett TV-program, tror det var Dokument Utifrån, som handlade om hur smutsigt vattnet vi dricker faktiskt är, till och med här i Sverige. "Vårat smutsiga vatten" hette dokumentären och tror den ännu finns på svt play, annars kan man kanske hitta den på andra ställen på nätet. Vattnet innehåller massvis med rester av tex läkemedel som folk spolar ner istället för att lämna tillbaka till apoteket för förstöring, samt läkemedel som inte bryts ner helt i kroppen och man således ovetande skickar ut i vattnet när man går på toaletten. Till exempel antibiotika och P-piller bryts inte ner, vilket hade lett till sterila Alligatorer i New Orleans på 80-talet. Sen handlar det inte bara om mediciner, utan givetvis diverse andra kemikalier från avgaser, fabriker med mera. Det vill säga allt det där som vi som var små på 80-talet minns så väl, med Green Peace och hela det där gänget. Men som det känns som det varit relativt tyst om på senaste tiden.  Ett av mina starkaste minnen från barndomen var ju Tjernobyl och i alla fall i Ryssland har säkerligen även den olyckan spelat in i vad som hamnar i vattnet.
Dom som jobbar aktivt med att mäta av gifter i vattnet tycker det är helt sanslöst att vattnet presenteras som dugligt dricksvatten för dom stora massorna, men politikerna tycker att så jävla farligt är det väl inte. Den gamla vanliga visan med andra ord.
Diverse forskare uttalade sig om hur detta kan påverka människor, det kunde påverka fertaliteten men det misstänktes även att hur mycket kemikalier vi får i oss, helt ovetande, genom vårat dricksvatten kunde vara orsak till att Autism har ökat drastiskt de senaste decennierna. Den största boven i Autism-dramat verkade enligt dessa forskare för övrigt vara medicinerna.
 
Det var en intressant om än något nerslående dokumentär. Att vi människor själva knölar i oss gifter är i och för sig inget nytt, dessutom tror jag dom flesta vuxna är fullt medvetna om att både det vi äter och dricker inte alltid är så värst nyttigt. Men jag tycker ändå att man borde kunna få göra ett aktivt val hur mycket kemikalier man stoppar i sig, man kan ju välja mellan fryst färdigmat eller att laga själv från grunden till exempel, men enligt denna dokumentär kan vi inte kontrollera det alls eftersom det är så mycket skit i vattnet.
Men jag ställer mig ändå lite frågande inför om man verkligen kan medicinera fram Autism, vilket ju är ungefär vad som sägs. Jag tror det var någon gubbe på 90-talet som hävdade att vaccineringen man gör på små barn (tre vaccin i en spruta) kan leda till Autism. Men sedan kom det fram att gubben i fråga medvetet ljugit om detta.
Undrar om det inte är lite samma sak här.
Visst finns det mediciner som påverkar hjärnan och dess funktioner, men dessa effekter klingar ju av i samband med att medicinen lämnar kroppen.
Vad jag vet finns ingen medicin som kan koppla om hjärnan helt och för alltid, och det är ju just så jag brukar förklara vad Austism/AS är, att min hjärna är lite annorlunda kopplad än hjärnan hos en Neurotypisk person.
 Om man ser på hjärnan som en dator så har vi ett annat opperativsystem.
Kan sådant verkligen påverkas av mediciner?

Jag är inte mkt för konspirations-teorier, men tror nog allt att här ligger en hund begraven.
Men jag tycker ju givetvis inte att det är helt okej med alla dessa kemikalier vi får i oss vare sig vi vill eller inte, jag bara funderar på om det verkligen är vad det hela beror på. Personligen tror jag verkligen inte det, jag tror det snarare beror på dom gener vi får med oss från våra föräldrar. Om två personer som är lite extra goa i huvet (som Göteborgaren skulle sagt) producerar ett barn kan detta barn med hjälp av lite gen-material från båda som förenas ett tu tre bli en Aspie eller Autist helt enkelt. Även om föräldrarna var och en för sig inte uppvisar så många tecken på att kunna ha en liknande diagnos.
 
Och jag har sagt det förut och säger det igen, AS är ingen sjukdom, det går inte att medicinera bort och jag tror inte heller det går att förebygga. Och jag själv skulle inte vilja vara NT (Neurotyspisk, dvs icke-aspie) om jag fick välja. Jag ser min personliga version av AS som både en gåva och en börda, men som dom sa i "Livet är en schlager" jag vill inte leva om mitt liv utan min AS, för då skulle jag inte vara jag! Däremot skulle jag inte haft något emot att få diagnosen innan jag var 29, men det är ju en helt annan sak.
 
På tal om dokumentärer går det just nu på svt en dokumentär-serie som heter "Liv med Autism" som jag skulle rekomendera er att ta en titta på om ni ännu är nyfikna. Dock är barnen i serien ju lite värre drabbade än jag är, jag har ju "bara" Aspergers Syndrom, en light-version. Dock sätts inte den diagnosen längre om jag fattat rätt, så hade jag gjort min utredning idag hade jag nog landat i diagnosen Högfungerande Autism.
 
Dagens sång får Allan Edwall stå för, den känns passande i dag, och den fina lilla gubben kan det aldrig bli för mycket av.
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: