.

2012-02-17
00:18:57

Fejkad sorg

Detta inlägg är något av en reaktion på Whitney Huestons död. Och andra liknande dödsfall, samt katastrofer.Detta är något som jag vet att jag inte är ensam om, har diskuterat detta med andra Aspies på nätet och 99% av oss verkar vara rörande överens. Att vi blir lätt äcklade av all fejkad sorg.

 

Det är inte första gången det händer. En känd person dör plötsligt och oväntat, genom mord, överdos eller en olycka. Och plötsligt så är alla deras största beundrare eller bästa vän och det ska gråtas i tv, i tidningar och på nätet. Kvällstidningarna och skvallerpressen (för att vara ärlig ser jag inte mycket skillnad mellan de tu) är nästan dom största hycklarna, där har det i veckor, månader, år frossats om personens drogmissbruk och annat som säljer tidningar, som tex när Michael Jackson blev anklagad för att vara pedofil. Och alla som läste dessa snaskiga artiklar och kände sig förmer hänger på pressens släptåg av sörjande fans. En kändis är död, och även om vi hånade denna i livet och jagade snusiga scoop så älskade vi kändisen innerst inne.

 

När en känd person dör så dyker det upp hyllnings-klubbar som ogräs på alla communitys över hela nätet och jag får en dålig smak i munnen. Visst, vissa av dessa personer var säkert riktiga fans redan innan, inget ont om dom. Och jag blev själv väldigt sorgsen när Lena Nyman och Per Oscarsson dog med väldigt kort intervall förra vintern. Och hade jag levt när John Lennon blev mördad hade jag varit förstörd, bara att se något program på tv där dom talar om mordet räcker för att jag ska börja gråta som ett spädbarn. Och vad jag tycker om Mark David Chapman kan ni säkert gissa.

 

Men jag tänker inte låtsas att jag sörjer någon som jag inte tyckte om en vecka tidigare bara för att vederbörande råkat dö under den veckan. Visst är det sorgligt när begåvade människor dör, framförallt om dom dör unga men måste hela världen stanna upp för det?

 

 

Och för några månader sedan var det ju 10 år sedan tornen i New York föll. Då såg jag följande på facebook:

 

PLEASE KEEP THIS TRUCK MOVING AND SHOW OUR SUPPORT!!!
─ ─ ─ ─ ─ ─ ▄ ▌ ▐ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▌
─ ─ ─ ▄ ▄ █ █ ▌ █ ░ ♥ ░ 9/11 VICTIMS & THEIR FAMILIES ░░ ♥░ ░▐
▄ ▄ ▄ ▌ ▐ █ █ ▌ █ ░ ♥ ░ ░░ WE WILL NEVER FORGET ░░░ ░ ♥░ ░▐
█ █ █ █ █ █ █ ▌ █ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▄ ▌
... ▀ (@) ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ (@)(@) ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ ▀ (@) ▀ ▘
TO ALL WHO LOST LOVED ONES AND TO THE HERO'S!!!,GOD BLESS YOU ALL

 

och

 

IN MEMORY OF ALL WE LOST, THE 10TH ANNIVERSARY OF 9/11- STATISTICS: Times of impact: 8:46 a.m. and 9:02 a.m. Time the burning towers stood: 56 minutes and 102 minutes. Time they took to fall: 12 seconds. 2819 dead from 115 different nations. 343 Fireman/paramedics, 23 NYPD, 37 Port Authority officers. ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥ RE-POST IF YOU WILL NEVER FORGET
¤*¨¨*¤.¸¸ ...¸.¤\
\ 9/11 AMERICA \
.\¸.¤*¨¨*¤ .¸¸.¸.¤*
..\

 

Igen, jag blev lätt illamående. Även Svenskar hakade på trenden och satt och grät i öppna forum. Visst, vad som hände i USA för 10 år sen var jävligt onödigt, men det är även vad USA gjorde mot andra människor efter, och även före attacken. USA är ingen oskyldig martyr som bara drabbas av omvärldens hat utan att någonsin gjort något fel. Ett krig är alltid ett krig, blodspill är alltid blodspill, oavsett vilka länder som strider och av vilka orsaker är det alltid onödigt. Och att sen sitta och starta klubbar på Facebook och liknande sidor, och att sprida spam som dom två ni kan se här ovan gör varken till eller från. Dom döda är fortfarande döda. Jag tycker det hela verkar skenheligt. Om man inte personligen kände någon som dog den dagen (och en majoritet av jordens befolkning gör faktiskt inte det) så tror jag inte att man kan sörja dom som dog. Visst, man kan vara chockad, men att säga att man sörjer är inget annat än en lögn för att känna sig lite bättre, lite godare.

 

Mina minnen av den dagen är som följer: jag hade somnat i soffan framför tvn, på den tiden hade min bror mig inhyst i ett rum i sin lägenhet så jag inte behövde åka buss 2 timmar till skolan. Jag vaknade och såg skyskrapor brinna och trodde först det var någon halvtaskig Actionrulle innan jag insåg att det var nyheter. Sen tänkte jag "shit, börjar tredje världskriget nu?"

Men jag har aldrig försökt få mig själv eller någon annan att tro att jag sörjer människor jag aldrig mött, aldrig känt, eller ens visste att dom fanns. Just dom som dog den dagen var väl i stora lag "oskyldiga" (om det nu finns något sådant som oskuld) men det har dött många civila oskyldiga människor pga USA också.

Ni kanske tycker att jag är hård nu, men jag säger bara sanningen. Och hur absurd omvärlden ibland ter sig för mig.

 

Sådär ja, detta var ett ganska oplanerat inlägg som skrevs mitt i natten.

Nästa inlägg blir nog svar på era frågor, jag har fått ihop några stycken. Men ni får gärna fråga fler saker innan jag är klar med det inlägget (det är under konstruktion redan nu)


Kommentarer:
#1: Emma

Jag håller helt med dig, Thina.

Visst sjutton är det tragiskt när människor dör men den här falskheten att man bryr sig så himla mycket när man inte brytt sig innan känns bara fel.

2012-02-17 @ 09:59:33
#2: Erik

Hej Thina! Vad mycket du har skrivit, och framförallt intressant.



Kommer definitivt fortsätta följa bloggen.



En liten fråga bara:

Hur har dina föräldrar varit? Vad tycker de om din diagnos, och fick du stöd från dem under din skoltid då du blev mobbad?



/Flamingo F

2012-02-17 @ 20:48:38
#3: Lejonbruden

Det märkligaste är nog att all dessa sorgeyttringar faktiskt inte är fejkade. NT-folk kan bli ledsna alldeles på riktigt när någon kändis dör. Alla dessa hyllningsklubbar och annat sådant ser jag som något slags ogenomtänkta uttryck av sentimental och allmänt debil NT-empati. Alla vill vara med och "grupp-sörja" i en enda stor gråtflock. Alla får tralla liksom.

Svar: tänkte bara säga att jag har sparkat liv i bloggen igen, å nu ska ha frågestund. du är välkommen att lämna frågor om du vill! :)
Thina

2012-02-22 @ 05:33:08
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: