.

2012-03-16
00:55:47

Akt tre: hår under armarna och en karta över Tasmanien!
Detta kommer bli ett kort inlägg. Nu är vi nämligen inne i akt tre. Akt ett handlade om mig, vem jag var, hur jag växte upp osv. Akt två handlade om att förklara saker om och kringa Aspergers Syndrom.
Det tycker jag mig vara klar med nu.
Så nu går ridån upp för Akt tre. Den kommer handla om mycket som redan var med i Akt ett och två, men utöver det lite mer personliga inlägg. Tankar, åsikter, musik och sådant. Kanske inte är Aspie-relaterat mer än att ni får betrakta det genom mina gröna Aspie-ögon.

Här kommer det första Akt tre-inlägget, ett tankeinlägg. Men jag lovar att Akt tre är bättre än Fas tre...

Den senaste veckan har det pratats mycket om hår. Närmare bestämt kvinnor med håriga armhålor. Det börjar med en kvinna som visade upp sina ludna armhålor under melodifestivalen, den bilden spreds, folk hånade henne, en grupp startades på Facebook där kvinnor visade sina orakade armhålor och några av dessa kvinnor blev mordhotade.


Att man har en helt normal kropp är tydligen nog för att man ska få sig ett mordhot nu för tiden. Det är tragikomiskt att människor (och det rör sig främst om män mellan 20 och 30 påstår aftonbladet) kan bli så otroligt provocerade av något som är helt naturligt. Och jag då? Nej, jag rakar mig inte jag heller.


Hela debatten fick mig att tänka på Amanda Palmer. En artist som allt för få svenskar känner till men som är en sån där konstig flicka som syns, hörs och skiter fullständigt i vad omvärlden tycker om henne och hennes håriga armhålor.

Hon borde få mer plats i media, hon skulle vara en betydligt mer hälsosam förebild för unga kvinnor än tex Paris Hilton, kvinnor som poserar som musiker (fast inte skriver dom låtar dom sjunger) och diverse anorektiska fotomodeller. Men vi som var unga kvinnor runt 2000 hade ju Peaches, tack och lov.


Jag uppmanar er alla att kolla upp henne, men bjuder på två videos på en gång. Den första handlar om just kroppsbehåring, fast om könshår. Enjoy!






Vänta tills hon börjar prata i denna, då kommer ni förstå vad hon menar. Underbar kvinna!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: