.

2013-09-19
06:00:00

Jan Rippe = Djävulen? Jan Rippe = En skillad komiker! (hans son på Lundsberg)

Jag hade egentligen tänkt fortsätta blogga personligt, och så kommer jag även göra, men inte just nu för nu är jag lite förvånad över folks bristande logiska förmågor. Så nu blir det lika delar politik och underhållning. Detta inlägg har ingenting med AS att göra, men ni får iaf se det som hur en Aspie-jävel som jag kan reagera när valfri kändis råkar orsaka en fis i rymden, dvs reta upp folk på Internet.

 

Vad som skedde på skolan Lundsberg kan inte ha undgått någon, men när det visade sig att den fantastiske komikern Jan Rippe (mest känd som Roger i Macken, ni får en bild på honom med så ni vet vem han är) hade en son i den skolan så blev det ramaskri bland vissa GAS-fans. Herregud, nu skulle det tas avstånd från honom och hela GAS (dvs Galenskaparna och After Shave) för han har utgett sig för att vara något han inte är (mer om det längre ner) tycker man. Själv häpnar jag för jag tänker inte alls så.

 
 
 

Dessutom tas en ca 10 år gammal intervju fram där jag tror det var Knut (Agnred) som sa att dom alla röstar på olika partier över hela skalan. Det måste alltså betyda att käre Jan är Moderat! Eller nej föresten, han är säkert massmördare, kvinnomisshandlare, våldtäcktsman och han är helt säkert barnet som föddes i slutet på Rosemarys baby! Det måste han väl, med tanke på var hans unge går i skola? Och nu var han mig inte alls lika kär längre, så verkar dessa fans resonera.

 

Några Printscreens från Twitter:

 

 
 

Men Jan själv då, vad var det han sa som var så hemskt? Vari ligger hans brott mot mänskligheten? Nu kan jag givetvis inte få upp den sidan på GT (kanske har den tagits bort) men han sa i korthet att det inte är rätt att bestraffa alla för något en person har gjort. Och att dom borde förvarnat föräldrarna och barnen. Så hade dom givetvis valt en bild på honom där han ser jättesur ut. Nej nu går skam på torra land! Eller hur? Titta ut genom fönstret bara så ser ni Skam gå förbi! Och ta mig fan om inte Karl Marx nu har uppnått en varvhastighet på 90 km i timmen nere i sin grav. Snart flyger han iväg! Och Hitler å andra sidan heilar så snabbt och entuasisastiskt i sin grav att han snart slagit sig ur som Uma gjorde i Kill Bill ni vet. Nu kommer Ragnarök! Och allt detta är Jan Rippes fel!

 

Nej men alltså…Kom igen nu! Ta avstånd från GAS pga att Jan tydligen har en unge på snobb-skola? Är ni inte lite väl löjliga nu?
Ok, visst, jag erkänner att jag också blev lite (ok, mycket) förvånad när jag hörde det, men låt oss nu se logiskt på detta.
För det första tycker jag inte att varken han eller nån annan av dom utgett sig för att vara något dom inte är. För jag kan inte minnas att jag någonsin hört någon av dom säga att ”Jag röstar på Vänsterpartiet!” Eller ens Sossarna för den delen.
Det är ju Claes som skriver majoriteten av texterna därför skulle jag om man nu måste utgå från något, utgå från att det är hans politiska åsikter som skiner igenom, inte dom andras.

Dessutom litar jag inte på allt jag läser i aftonpressen, det anser jag inte att någon människa med minsta tillstymmelse till vett borde göra, dom vill ju trotts allt sälja lösnummer genom att få folk att framstå som så mycket mer känslokalla än dom är. Nej, om dom parkerar Jan i en soffa och låter någon som inte kan klippa och vinkla vad som sägs ställa frågor och låter honom tala längre än 30 sekunder utan att vråla "Nej nu måste vi gå till reklam!" utan låter honom lägga fram sina åsikter i sin helhet så tänker jag lyssna och fatta en eventuell uppfattning om hurvida han är så hemsk som vissa nu verkar tycka, men fram tills den dagen kommer så kommer jag fortsätta älska honom!

För mig förändras nämligen min syn på Jan nämligen icke nämnvärt. Bara att nu vet jag något jag inte visste förr om honom, men det förändrar inte hur mkt jag tycker om honom. Jag menar, att han har en unge i den skolan gör honom väl inte till pappan (eller var det månne en styvfar?) från Ondskan. Det gör inte att han blir en humorbefriad idiot. Han är fortfarande samma roliga, söta, mysiga människa som han var för en månad sedan.

 
Och om man dessutom tror att herrarna tillhör arbetarklassen (om man nu vill tala politiskt 70-tals-språk) så bör man nog tänka om. Dom är totts allt humor-kungligheter i Sverige, och har varit det sedan 86 då Macken kom och vände upp och ner på halva landets liv, inklusive mitt eget, så dom har nog pengar så dom klarar sig nu för tiden. Pengar som dom, i ärlighetens namn, faktiskt också har jobbat hårt för att tjäna. Men några fattig-lappar är dom nog knappast. Dessutom är väl Jan om jag minns rätt son till en rektor. Nu kanske det bara är jag som har fördomar, men det känns som om han även kan ha kommit från en relativt rik familj redan som barn, typ medelklass, övre medelklass kanske tom (om vi nu igen ska tala klasser). Men det behöver INTE göra honom till ett svin, och det betvivlar jag även starkt att han är. Dessutom gjorde han troligen pappa rektorn besviken när han slutade på Chalmers för att åka ut på vägarna och sjunga och tönta sig. Pappa rektorn sa säkert att det inte finns nån framtid i det, precis som mina föräldrar sade till mig när jag började på konstskola för ca 10 år sedan. Men så var det bara så att dom råkade slå och på så vis blev han med tiden troligen rikare än han skulle bli som Civilingenjör.


Dessutom har kritik framförts för att folk tycker att "Man kan ju inte driva med det parti man själv röstar på!"

Nähä, kan man inte? Är det en naturlag, man startar en paradox i tid och rum som får hela planeten att komma ur sin omloppsbana och åka rakt in i solen om man driver med dom man röstar på? Isåfall undrar jag varför inga såna röster höjdes när denna låt framfördes för 13 år sen, om dom nu alltså trodde att alla i GAS var röda/rödgröna, men här glatt driver med den sittande regeringen då, som var Socialdemokratisk. Och inte ens jag som ju som sagt är rödgrön och tycker folk kan sluta tjata om choklad nu kan ändå inte låte bli att skratta då just Jan utbrister "Toblerone!" med ett stort leende på läpparna.

 

 

 

Och visst, själv är jag rödgrön ut i fingerspetsarna, och visst vore det trevligt för mig om alla i världen hade samma politiska åsikter som jag (eller nja, egentligen hade det nog blivit tråkigt, jag tycker det e kul att argumentera omkull folk ibland) men nu ser världen inte ut så. Och jag står fast vid att han faktiskt kan vara en snäll människa ändå, rentav en jättesnäll människa. Och han behöver inte vara mer än vad han är: rolig som fan, en riktigt skillad sångare och en allmän glädjespridare. För jag har ju faktiskt inga planer på att gifta mig med honom, och kommer troligen aldrig ens träffa honom. Så även om han skulle råka vara Moderat så berör det inte mig personligen.

 

Och sen tycker jag faktiskt, rödgrön eller ej, att han har helt rätt i vad han säger om kollektiv bestraffning. Om nu folk skulle bry sig så pass mkt om vad som hände i kommunala skolor och min gamla skola plötsligt blev nerlagd utan förvarning på tiden jag gick där så hade det varit samma sak. Och det är ju ändå just det som är grejen, att även om det är en så kallad elit-skola så var det ganska klumpigt gjort att inte tala om för varken ungar eller föräldrar innan dom stängde den, det hade det varit helt oavsett vilken typ av skola det rör sig om.
Och för övrigt så tycker jag hans reaktion är ytterst mänsklig, att man blir förbannad för att skolan där ens barn går bara läggs ner helt utan vidare, det är ju inte riktigt så enkelt att bara skicka iväg ungen till en annan skola och han var säkert oroad över sonens betyg med mera. Till och med jag som inte har eller ens vill ha barn kan relatera till detta, för det är ju just mänskligt att bli fly förbannad i ett sådant läge och jag förstår varför han nu tydligen blev det.


Såg någon skriva något på Facebook i stil med "Var befann sig Jan när Tjotahejti-skolan i Hejkonpejkon lades ner?!" (Givetvis hette skolan inte så, men det var någon random kommunal skola som låg i nån random håla långt från Götebrorg) Är inte svaret på den frågan självklar? Han var inte där för att han inte har någon som helst koppling till den skolan! Om han måste kommentera allt som händer i alla skolor hela tiden så skulle han ju inte hinna med något annat. Han är ju för helvete inte politiker!

Och om man nu tycker att alla kända personer har någon sorts skyldigheter mot oss övriga så tycker i alla fall inte jag att skol-politik ingår i hans skyldigheter. Han har lika stor rätt att ha åsikter och yttra dom som precis vem som helst av oss, men om han har nån skyldighet är ju den att roa, inte att vara någon form av skolminister på hobbynivå. Klart han har åsikter om skolan/skolorna där hans egna ungar går, men utöver det behöver han inte bry eller uttala sig mer än någon annan. För övrigt tycker jag det sättet att tänka, att han skulle vara skyldig oss något överhuvudtaget, är lite fånigt.

 

Men måste dock säga att från vad jag har hört så är det en helt annan GASare som röstar blått. (Dock inte Claes som ju som jag sa tidigare är den enda av dom vars politiska färg man kan vara lite, lite säker på. Och jag tänker inte säga vem det är, för jag vet helt enkelt inte om det är sant eller ej)

 

Så nä, min uppmaning till alla fans som tänker på det viset är: Sluta vara töntiga å tänk lite logiskt på saken.

 

Om denna nyhet hade kommit för 15-20 år sen hade jag dock reagerat på ett liknande vis, mycket pga att jag då var en liten, arg och framförallt väldigt ung pubertets-flicka med röda drömmar som ännu gick och hoppades på att en fredlig revolution var möjligt, även om jag började tvivla redan då. Nu har jag rösträtt och har insett att om Partiet man inte gillar vinner är inte livet slut, det är bara att kämpa på i 4 år och sedan rösta igen.


Och Jan kommer alltid bo i mitt hjärta tillsammans med dom andra, oavsett vad han eller dom andra röstar på! (Eller ja, iaf så länge det inte är SD)  Han och dom övriga har trotts allt, som sagt, redan bott i mitt hjärta sedan 1986, sedan jag var 4 år gammal. Så dom får stanna där.

 

Avslutar som vanligt med lite musik, och dom alla var så söta här, och Knut med den peruken får mig att tänka på Liza Minnelli som hon ser ut nu, och bara det räcker ju för att jag ska börja skratta.

 

Puss på er, underbara Galenskapare!

Taggar: claes eriksson, galenskaparna, jan rippe, knut agnred, lundsberg, politik;

Kommentar:
#1: Linnea

Mycket bra skrivet! Även jag är en rödgrön GAS-älskare och måste säga att jag också blev förvånad när jag hörde att Jan hade sin son på Lundsberg. Men det gör ju inte direkt att jag ändrar min syn på Jan som underhållare.

"Och Jan kommer alltid bo i mitt hjärta tillsammans med dom andra, oavsett vad han eller dom andra röstar på! (Eller ja, iaf så länge det inte är SD)" <-- HÅLLER MED OM DETTA!

Haha!

Svar: ja men precis. ett sånt litet faktum förändrar ju inte historien som ju är den att den mannen å hans kumpaner har fått mig att skratta så jag har gråtit många, många, många gånger ända sedan jag var ett barn.å det är ju lixom det som är hans JOBB, så länge jag inte känner honom personligen är ju hans politiska färg helt oviktig. dessutom verkar han ju vara så snäll å mysig, så skulle han vara moderat nu så tror jag inte att han skulle va en elak moderat.
Thina

2013-09-19 @ 18:07:35
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: