.

2012-01-27
02:54:02

Kända personer med AS, Autism och ADHD
Eftersom jag ligger sjuk idag men ändå vill posta ett inlägg om dagen tar vi nu detta inlägg, som jag planerat in längre fram eftersom jag fick en fråga om detta för några dagar sedan.

I detta inlägg ska jag räkna upp bekräftade, spekulerade och sådana jag misstänker har AS, Autism eller ADHD. Både fiktiva och riktiga levande (och döda) personer.
Bland dom levande finns mina favoriter som jag tycker är värda att beundra.
Dom understrukna namnen är klickbara och tar er antingen till IMDB eller Wikipedia ifall ni vill veta vem någon är.

Då kör vi!
FIKTIVA (INTE VERKLIGA) PERSONER
  1. Lisbeth Salander från Millenium-serien: I böckerna nämns det i exakt varje bok att hon har AS, fotograriskt minne osv. Jag personligen kan säga att hennes sätt att tänka i böckerna påminner mig mycket om mig själv.
  2. Simon från I rymden finns inga känslor: Här har vi en ombestridd en. Inte om han har AS, men många med AS blev upprörda när filmen kom, att vi skulle ses som freaks. Jag gillar dock filmen. Han uppvisar alla AS-drag som finns, samtidigt och ganska överdrivet. Men det är ju en komedi med. Så man kan säga att: JA han har AS, men ingen har så MYCKET AS som han!
  3. Dr Sheldon Cooper från The big bang theory: Här säger manusförfattarna att dom inte planerade att han skule ha AS, men det har han! Jag brukar kalla honom "The king of fictional Aspies!" Hans tecken inkuderar bla: att han måste ha rutiner och blir mycket störd när dom bryts, han förstår inte ansiktsuttryck, han har svårt att hantera känslor etc.
  4. Dr. Temperance 'Bones' Brennan i Bones: Här var det medvetet att skapa henne till Aspie. Hon visar upp samma saker som Sheldon Cooper, fast på ett mer allvarligt vis.
  5. Kapten Jeffrey T. Spaulding och alla andra gubbar som Groucho spelade: Mest pga hans repliker så misstänker iaf jag det. Som: "One morning I shot an elephant in my pajamas. How he got in my pajamas, I don't know" eller "Oh, engineer? Will you tell them to stop the boat from rocking, I'm going to have lunch" och "Telephone? This is 1870. Don Ameche hasn't invented the telephone yet!"
VERKLIGA PERSONER:

  1. Dan Aykroyd: Har själv sagt att han har AS, även om vissa tror det var ett skämt. Han visar även tecken på ADHD
  2. John Cleese: Både han själv  och hans kompisar från Monty Python har gång på gång sagt att han försöker förstå världen men ständigt misslyckas. Han verkar, med tanke på alla gånger han varit gift, inte ha det lätt i relationer till andra människor.
  3. Marilyn Monroe: Inåtvänd. Har svårt för mänskliga relationer. Kände sig ständigt missförstådd.
  4. Lewis Carroll: Hans språk i Alice i underlandet är en stor fingervisning, han satte samman ord och uppfann på så vis ett eget språk tex
  5. Terry Jones (ADHD)
  6. Albert Einstein: Vi är några som brukar slåss för i vems lag Albert hör hemma, jag håller givetvis på mitt eget.
  7. Joakim Thåström: Visar många Autistiska drag. Inåtvänd och ställer sällan upp i intervjuer, troligen för att när han väl gjorde en intervju blev han ofta missförstådd. Visar även, framförallt på scen, tecken på ADHD
  8. John Lydon aka Johnny Rotten (ADHD)

Det finns flera, men tänker lämna er med dessa.

När jag känner mig friskare kommer jag tillbaka med inlägget jag utlovade i slutet på förra.


Kommentarer:
#1: saga

Måste tillägga till din fantastiska lista att det även spekuleras i hurvida Keanu Reeves har asperger eller om han bara är en väldigt tråkig individ... Jag tror på asperger.

Sen så finns det ju de som hävdar att JAG har det, vartifrån de nu kan ha fått det, haha. Och jag är väl känd?

Sen har jag även hört rykten om att en viss tourette bloggare ska ha både tourettes, adhd och OCD, men det låter ju bara dumt

2012-01-27 @ 11:31:55
#2: Thina

saga: ja, keanu skulle jag kunna tänka mig har AS, men jag vet för lite om honom som person för att kunna veta säkert. det finns ju som sagt många, många, MÅNGA fler än dessa, men jag tog upp dom jag känner har tillfört mitt liv något viktigt.

2012-01-27 @ 19:34:43
#3: Björn

Visst temperence "Bones" har AS-drag men enligt manusförfattarna så har hon inte diagnosen AS även om hon har det tycker många, det fanns dock en karaktär i början av serien som hade AS Dr Zack Addy som dock försvann ur serien.

2012-01-31 @ 10:11:53
#4: Thina

björn: nej, hon är inte diagnostiserad, men det är ju inte så att man inte är aspie förän man får diagnosen heller. manusförfattarna har sagt att dom medvetet gjort henne till aspie, sen om hon nån gång under seriens lopp kommer få diagnosen eller inte är ju en annan sak

2012-01-31 @ 10:34:41
#5: Samuel

Jag tycker jag ska stå med på din lista över verkliga personer med ADHD =) Jag är ju relativt verklig!

2012-02-02 @ 22:33:39
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: